כיוון פרונט - כל מה שצריך לדעת

בסניפי צ'ק אפ מבצעים כיווני פרונט ממוחשבים וכמו כן כיוון גלגלים, בטכנולוגיית תלת מימד, באמצעות המערכת המתקדמת והמהירה מסוגה בעולם, לקבלת תוצאות מדוייקות, המבטיחות את בטיחות הנסיעה, כמו גם שמירה על הצמיגים וחסכון בצריכת הדלק.

מה זה כיוון פרונט?

כיוון פרונט וכמו כן כיוון גלגלים הם מונחים הידועים לעתים גם בשם כיוון זוויות סרנים. הכוונה לטיפול תחזוקה שגרתי, הנדרש בנסיבות שונות (ועל כך בהמשך). מטרת הטיפול - לוודא שהצמיג "פוגש" את הכביש בזווית הנכונה, כפי שנקבעה ע"י יצרן הרכב.

ברכב ישנן מספר זוויות עיקריות הניתנות לכיוון, שאת כולן יש לבדוק ולכוון בהתאם:
  • זווית שפיעה (קמבר) - Camber – הזווית הנוצרת בין הטיית הגלגל החוצה או לפנים הרכב ובין קו אנכי העובר 90 מעלות ביחס למשטח הנסיעה, במבט מלפנים.
  • קדם אופן (גלגילון או קסטר) – Caster - הזווית הנוצרת מהטיית מתלה הרכב אחורה או קדימה ובין קו אנכי העובר 90 מעלות ביחס למשטח הנסיעה.
  • התכנסות והתבדרות גלגלים (שפור)  – Toe-in / Toe-out - היחס שנוצר בין המרחק של החלק הקדמי  של הגלגלים לבין המרחק שבין החלק האחורי שלהם.
בנוסף, ישנן מספר זוויות משניות, שגם להן ניתן כוונון, כגון זווית דחיקה (Thrust Angle) וזווית צידוד - S.A.I 

בעוד שהמונח כיוון פרונט הינו מונח כללי יותר, ומתייחס בעקרון לציר הקדמי של הרכב (למרות שלעתים משתמשים בו גם בהקשר של כיוון ציר אחורי), המונח כיוון גלגלים מתייחס באופן פרטני להתכנסות והתבדרות גלגלים (שפור).

מדוע יש לבצע כיוון פרונט?

כיוון פרונט או כיוון גלגלים, הם בראש ובראשונה עניין בטיחותי. כאשר אחד או יותר מצמיגי הרכב "פוגש" את הכביש בזווית שאינה אופטימלית, המשמעות היא ששטח המגע של הצמיג עם הכביש יקטן, והלחץ על האזורים השונים בצמיג לא יהיה אחיד. כתוצאה מכך, ביצועי הצמיג ייפגעו - מרחק הבלימה יהיה ארוך יותר, אחיזת הכביש תפחת, ולעתים הרכב "ימשוך" ימינה או שמאלה, דבר שעלול להיות מסוכן בעיקר בפניות חדות. 

בנוסף, חיי הצמיגים יתקצרו עקב שחיקה בלתי אחידה, לדוגמא - הצד  הפנימי של הסוליה יישחק מהר יותר מהצד הפנימי, ועקב כך יהיה צורף להחליף את הצמיגים לפני המועד שהיה נדרש אם השחיקה היתה אחידה. ההתנגדות לגלגלול, שהיא ה"מאמץ" שמבצע הצמיג כדי להסתובב, תהיה גדולה יותר ועקב כך תיפגע נוחות הנסיעה, צריכת הדלק תהיה גבוהה יותר ובעקבותיה – פליטת מזהמים הפוגעים באיכות הסביבה.

ביצוע כיווני פרונט (קדמי ואחורי) מביא לכך שצמיגי הרכב "יפגשו" את הכביש בזוויות שנדרשו ע"י יצרן הרכב.

מתי יש לבצע כיוון פרונט?

מרבית הנהגים אינם מודעים כלל לחשיבות לבצע כיווני פרונט או כיוון גלגלים, ומבצעים אותם רק כ"גזירת גורל" לאחר שרכבם נכשל במבחן הרישוי השנתי. אך למעשה מומלץ לבצע כיוון פרונט (קדמי ואחורי) בכל אחד מהמקרים הבאים:
        
  • לאחר החלפת חלקים או מכלולים במתלה הרכב או במערכת ההיגוי, כגון בולמים, תפוחים, ציריות וכו'.
  • כאשר ישנה שחיקה לא אחידה בסוליות הצמיג.
  • כאשר הרכב "מושך" לכיוון מסוים במהלך הנסיעה.
  • כאשר גלגל ההגה אינו ממורכז.
  • כאשר גלגל ההגה אינו חוזר לאחר סיבוב.
  • לאחר תאונה / בדיקת תקנה 309.
  • לאחר החלפת סט צמיגים.
כמו כן, מומלץ לבצע בדיקת פרונט (קדמי ואחורי) ברכב כטיפול תקופתי אחת לשנה, ובמידה ויש בכך צורך – לבצע כיוון פרונט או כיוון גלגלים, כדי להבטיח ששחיקת הצמיגים תהיה אחידה, שבטיחות הנסיעה לא תיפגע ושצריכת הדלק לא תעלה.

כיצד מבוצע כיוון פרונט בסניפי צ'ק אפ?

בסניפי צ'ק אפ מבוצעים כיווני פרונט ממוחשבים בטכנולוגיית תלת מימד, באמצעות מערכת HawkEye Elite מתוצרת Hunter Engineering ארה"ב, שהינה המערכת המתקדמת והמהירה מסוגה בעולם.

בשלב הראשון, מתבצעת בדיקה באמצעות העלאת הרכב על ליפט ו"נעילת" מטרות תלת מימד על גבי סוליית הצמיג, המשדרות למערכת חיישנים מתקדמת בעת משיכת הרכב קדימה על גבי הליפט שמינית סיבוב. המערכת מפיקה הדמייה תלת מימדית ממוחשבת של גלגלי הרכב, בהתאם לנתונים המקוריים של יצרן הרכב, ומציינת אילו פרמטרים תקינים ואילו פרמטרים דורשים כיוונון, ואת הכוונון המדוייק הנדרש בהם. 

בשלב השני, המערכת ממשיכה ללוות את איש המקצוע, הפרונטאי, בעת ביצוע הכוונון, ומסמנת לו מתי הכוונון הגיע לנתון הנדרש ע"י יצרן הרכב. 
 
כתוצאה, כיוון פרונט וכן כיוון גלגלים המתבצעים באמצעות המערכת הם מדוייקים ביותר, ומבטיחים את בטיחות הנסיעה, כמו גם שמירה על הצמיגים וחסכון בצריכת הדלק.

דוגמא לתדפיס ממוחשב לאחר ביצוע כיווני פרונט:

 
אימייל שדה חובה
אימייל לא תקין
שם שדה חובה
טלפון שדה חובה
אנחנו מודים לך על שליחת המשוב
יש למלא את הטופס במלואו